top of page

וורזאזאת (Ouarzazate) עיר הסרטים של מרוקו

עודכן: 7 באפר׳

העיר ורזאזאת שבמרוקו שוכנת באיזור שנקרא עמק אלף הקסבות (מצודות עתיקות). העיר היא חביבתם של מפיקי סרטים הוליוודים - הוליווד של המזרח התיכון. בעיר הופקו כמה מהסרטים המפורסמים בעולם . מקור שמה מביטוי ברברי שמשמעותו "בלי רעש" או "בלי בלבול", אז נשתדל לא להתבלבל ולא לבלבל אף אחד.

ורזאזאת עיר הסרטים של מרוקו
ורזאזאת עיר הסרטים של מרוקו

היסטוריה

במרכז מרוקו מדרום לאטלס וקרוב לעיר הגדולה מרקש ממוקמת עיר הסרטים . העיר נבנתה ע"י הצרפתים בשנת 1928 ונקראה גם "שער המדבר" .לפני שנים רבות היא היוותה צומת דרכים לסוחרי המדבר וכיום צומת דרכים לתיירים ומפיקי סרטים בינלאומיים . היא גם מהווה שער למטיילים למדבר סהרה ולגלישת חול. במרכזה של העיר ממוקמת קסבת תאווירירת שמהווה את סמלה של העיר. לא הרחק מהעיר נמצאת קסבת איית בן חדו שהוכרזה ע"י אונסק כאתר מורשת עולמית . כ-200 היהודים גרו בתאורירת המרוחקת מעט מהעיר, הם עסקו בצורפות ובמסחר בעיקר , רובם עלו לישראל ב-1950. בעיר קבור הקדוש ר' אברהם ואזנה הידוע כמחולל ניסים וכבעל הארי .

האגדה מספרת שכאשר גמרו לבנות את התחנה הסולארית הגדולה בעולם (6128מר') שאמורה היתה לספק חשמל לעיר, גילו שאין מספיק זרם בנהר כדי להפעיל את התחנה, לכן החליטו לפתוח את סכר המים. כאשר פתחו את הסכר ,עוצמת הזרם היתה כה חזקה שהמים שהתחילו להציף את בתי העיר, עד שהגיעו לבית הקברות, אל הקבר של רבי אברהם ואזאנא ושם הם נעצרו.

עיר הסרטים במרוקו
עיר הסרטים במרוקו

תעשיית הסרטים המרוקאית

תעשיית הסרטים בעיר החלה משנת 1930, כשצולם בה הסרט "מרוקו" בכיכובה של מרלן דיטריך . בשנות השבעים של המאה הקודמת תעשיית הסרטים במרוקו תפסה תאוצה . עולם הקולנוע חיפש ומצא מקום אותנטי לצילומים אוריאנטליים . וצולמו בה סרטים רבים כגון: גלדיאטור ,מים ואהבה ,לורנס איש ערב, ממלכת גן עדן , מלך סיאם, עשרת הדיברות, הנסיך הפרסי, המומיה ועוד.

למרות החום הרצחני השורר בה, מרוקו הפכה באופן די מפתיע למקום החביב על הוליווד. התעשיה הזו גורפת כ-100 מיליון דולר בשנה והביאה להתפתחות מואצת בעיר ורזאזאת וסביבותיה.

מרוקו מועדפת גם בשל ריחוקה הגיאוגרפי מהאיזורים הבעייתיים במזרח התיכון בכלל, ומעיראק בפרט. בכל זאת, לא מעט חברות ביטוח הנרתעות מההפקות הללו במרוקו, ואלה שעדיין נותרו בתמונה, ייקרו במידה ניכרת את תעריפיהן .

אולפני אטלס (Atlas Studios) הוקמו בשנת 1983 ובהם צולמו סרטים כמו "גלדיאטור," "המומיה" ו"האפיפיורית יוהנה." האולפנים הפכו לגן עדן לחובבי סרטים ,המקום מכיל פריטים ממגוון סרטים שצולמו באזור. תוכלו למצוא שם מצגות וממש מה שנראה כמו ערים שלמות מהצילומים של: בעקבות אוצר הנילוס, ממלכת גן עדן, חלק מהסצנות בסדרה "משחקי הכס." "ממלכת גן עדן," "לורנס איש ערב," "007 באזור המסוכן" ו-"הנסיך הפרסי: חולות הזמן. ועוד

בסטודיו הישן "studio cinema" נמצא מלון בשם "מלון אוסקר" (Oscar Hotel) בו מתארחים בדרך כלל השחקנים ,הבמאים והמפיקים של הסרט.

ב-2011 נפתח הסטודיו החדש לסרטים בשם CLA STUDIO שממוקם כקילומטר מהסטודיו הישן אטלס.

התעשיה מספקת תעסוקה לכ-3,000 עובדים. בעבר כבר צולמו בה שוברי קופות רבים, כמו "מלחמת הכוכבים", "גלאדיאטור", ו"בלאק הוק". וכן הסדרה של אפוסים היסטוריים בעלות של למעלה מ-100 מיליון דולר לכל סרט. בהרשימה הזו נמנים "אלכסנדר הגדול" עם ליאונרדו דיקאפריו, "טרויה" בכיכובו של בראד פיט ו"טריפולי" בכיכובו של ראסל קרואו.

הסרט גלדיאטור שצולם במרוקו
הסרט גלדיאטור שצולם במרוקו

הנקודה הישראלית

תעשיית הסרטים ההוליוודית משקיעה למעלה ממיליארד דולר בהפקות סרטי ראווה גראנדיוזיים במרוקו. ישראל היתה עשויה להתמודד גם היא על תואר הוליווד של המזרח התיכון , אבל לנוכח האינתיפדה והמצב הבטחוני הרגיש היא לא תיהנה כלל מפירות ההשקעה הללו. כבר בתחילת האינתיפאדה הפסידה תעשיית הסרטים הישראלית הפקה הוליוודית בדמותו של הסרט "משחק ריגול" (רוברט רדפורד ובראד פיט). הסרט יועד להצטלם בישראל כתחליף לביירות, לפני שנתיים, אך בשל אירועי האינתיפאדה, הצילומים הועברו ברגע האחרון לקזבלנקה במרוקו.

קולנוע ופוליטיקה

למה מכנים במאי מרוקאי "כלב ציוני"?. בשנת 2015 הופק הסרט של הבימאי נביל עייש "Much Loved" המתאר את תעשיית הזנות העניפה במרוקו. לאחר צאתו לאקרנים בבירות החלו רדיפות ואיומים על חיי השחקנית הראשית והבימאי .כל חטאם היה שחיטת פרות קדושות והעלאת נושא שהוא טאבו . הפולטיקאים טענו שהוא פוגע בתדמיתה של המדינה.

מוזיאון הקולנוע של ווארזאזאת

במוזיאון תמצאו פסלים, תלבושות, תחפושות וציוד מסרטים שהופקו בעבר בעיר. המוזיאון מספק חוויה מעניינת שתעביר אתכם בין חדרים עם כס מלכות, "תאי עינויים" ו"תאי כליאה" לבין אולמות פרעונים ואולם עם סירות ששימשו לצילומי סרטים באגם ווארזאזאת.

בית מקדש שלישי

בית המקדש השלישי כבר כאן, או בעצם שם: במדבר סהרה המרוקאי, כחצי שעת נסיעה מכל יישוב, משתרע במלוא הדרו הבית השלישי. וגם אם הוא לא "הדבר האמיתי", הרי שללא ספק מדובר כנראה בדבר הקרוב ביותר לחלומותיהם של המייחלים לו . הוא נבנה על כדי לשמש תפאורה לסרטים רבים .

גמעה אל פנע מרוקו איש עם נחש מופע קוברה ענת גרוס לאור

לורנס איש ערב - סיפור

בשנת 1962 החליט המפיק האגדי סם שפיגל להפיק במרוקו סרט בשם לורנס איש ערב (באנגלית: Lawrence of Arabia) המבוסס על סיפור חייו המרתק של קצין בריטי -תומאס אדוארד לורנס ומבוסס על הספר "שבעה עמודי חוכמה", אשר הופץ בדצמבר 1926. הסרט עוקב אחר הרפתקאותיו של תומאס אדוארד לורנס הקצין השרמטי יפה העיינים ,בתקופת מלחמת העולם הראשונה הוא סייע לערבים במלחמתם נגד הבריטים והטורקים. השחקן הראשי פיטר אוטו האירי . מספרים שבאותה שנה החום היה כה עז במרוקו שצילומי החוץ בוצעו בשעות הערב באמצעות תאורה מלאכותית . פיטר ושאר השחקנים ביקשו כי לא יוגשו להם מאכלים חריפים דבר שגרם להם להזעת ייתר ולנזילת האיפור על פניהם . בסופו של דבר המרוקאים למדו לבשל לצוות ללא מרכיב חריף .

הכותבת: ענת גרוס לאור מדריכה וותיקה במרוקו התקשרו 0522780730

אוכל מרוקאי ספינג קוסקוס ענת גרס לאור



וורזאזאת (Ouarzazate) עיר הסרטים של מרוקו




פוסטים אחרונים

הצג הכול

הבלוג של ענת גרוס לאור 

anat gross laor@כל הזכויות שמורות 
כל הזכויות שמורות@ענת גרוס לאור 

bottom of page