top of page

צחוק מרפא את הגוף והנפש עובדות חשובות

עודכן: 7 באפר׳

צחוק מתגלגל או סתם חיוך. מה כוחו של הצחוק, וכיצד נוכל להשתמש בו כדי להטיב עם עצמנו ועם אחרים. קחו את הצחוק מאד ברצינות כי הוא בריא. צחוק מדבק , אבל אל חשש זו הדבקה שיש בה תועלת לגוף ולנפש.

ונתחיל בחידה: מה אנחנו עושים לפחות 30 פעמים ביום ?

תשובה: מחייכים. חיוך אמיתי חיוך מעושה ...אבל מחייכם ומפעילים את שרירי הפנים .

צחוק מדבק ובריא לכולם
צחוק מדבק ובריא לכולם

איך משפיע הצחוק על הבריאות הנפשית, הפיזית והחברתית שלנו ?

צחוק וחיוך מפחיתים כאב בגוף

צחוק וחיוך משחררים אנדורפינים במוח. אנדורפינים הם חומרים כימיים המצויים במוח וידועים ביכולת שלהם לסייע לשיכוך כאבים ולהפחתת מצבי דיכאון . האנדרופינים מאזנים את לחץ הדם ומרגיעים את מערכת העצבים

צחוק מחזק ומגן על מערכת החיסון שלנו

הורמוני הסטרס כמו קורטיזול לדוגמא ,מדכאים ומאיטים את תפקוד מערכת החיסון שלנו. ידוע שמערכת חיסון חלשה הופכת אותנו לפגיעים לחיידקים ושאר מחוללי המחלות . כאשר אנחנו צוחקים מופעל מנגנון שנועל את הדלת בפני הורמונים מזיקים. הצחוק גם מעורר הפרשה מוגברת של חלבון מסוג אימונוגלובולין A האחראי להגנה מפני זיהומים.

צחוק מגן על הלב ועל העורקים חיוך וצחוק מכניסים המון חמצן לרקות ומרחיבים את כלי הדם .כתוצאה מזרימה חופשית של הדם בעורקים יורד פלאים הסיכון למחלות לב . לפי מחקרים 30 דקות 3פעמים בשבוע ו־15 דקות של צחוק אמיתי או מזוייף ,על בסיס יומי טובים מאוד למערכת הלב וכלי הדם. אז שלא נצחק?

יוגה צחוק צחוק בהדרכת ענת גרוס לאור צחוק מרפא עובדות על הצחוק
צחוק תמיד ובכל מקום

צחוק ודיאטה מחקר גילה כי 15-10 דקות של צחוק שורפות 50 קלוריות (שווה ערך לקוביית שוקולד). אבל לא להתלהב: כדי לאבד כחצי קילו מהמשקל שלכם תזדקקו לכ־12 שעות של צחוק מרוכז. וגם , כאשר צוחקים שרירי הבטן מתכווצים ממש כמו בחדר כושר .שרירי הפנים מופעלים וכן שרירי הכתפיים . אז צחקו ותתחטבו .

צחוק תורם לשיפור הזיכרון

במחקר שנעשה על בני קבוצת הגיל השלישי, נמצא שלאחר שהם צפו בתוכנית טלויזיה משעשעת ומצחיקה, הורמוני הסטרס היו נמוכים משמעותית לעומת הקבוצה שלא צפתה בתוכנית ולכן יכולת הזכרון לטווח קצר היתה גבוה יותר .

רמתו של הורמון הלחץ קורטיזול אצל "קבוצת ההומור" היה נמוך משמעותית בהשוואה לקבוצה השנייה

צחוק ועבודה מחקר שבדק את ההשפעה של צחוק על אנשים במקומות עבודה גילה שבמקומות שבהם היה הומור וצחוק, התקשורת בין העובדים היתה טובה יותר וגם התוצרת גדלה . להומור ולצחוק יש השפעות פסיכולוגיות על הגוף שגורמות לאנשים להיות לרצות להיות קשורים אחד לשני, לכן במקומות עבודה כאלה העזיבה היתה יחסית נמוכה בהשוואה למקומות אחרים .

צחוק שובר חומות ומחבר בין אנשים

הצחוק והחיוך מדבקים כאשר אנחנו מחייכים האדם מולנו לא יכול להשאר אדיש או כועס. גם אם הוא חשב לכעוס עלינו הוא פשוט לא יכול .צחקוק או חיוך יכולים להדוף מחשבות שליליות (למשל תיסכול ורגשות אשם). החליפו מחשבה שלילית בחיוך ותיווכחו לראות שהמחשבה החיובית נמוגה ....זוכרים את האנדרופינים? הם נכנסים לפעולה .

צחוק בראי היהדות

"וַתִּצְחַק שָׂרָה בְּקִרְבָּהּ לֵאמֹר אַחֲרֵי בְלֹתִי הָֽיְתָה־לִּי עֶדְנָה וַֽאדֹנִי זָקֵֽן", שרה אימנו צחקה כאשר בא המלאך לבשר לה כי תהרה , למרות זאת היא לא נענשה אלא אף ילדה ילד בשם יצחק . כלומר החשיבות של הצחוק היתה גדולה . לפי הקבלה באחרית הימים החג האחרון שיוותר הוא פורים שהוא חג שצחוק האולטימטיבי (כיפורים = כ-פורים) .הרבי נחמן מאומן אמר "והיית בשמחה תמיד". כלומר, מראשית הבריאה הבינו את חשיבות הצחוק על בריאות הגוף והנפש.

צחוק ודייטים

רוצים להצליח בדייט? תצחיקן אותה. מחקר שנעשה גילה ש- 53% מהנשים שנשאלו מהו דייט מוצלח ובן זוג שתרצי להמשיך איתו הלאה אמרו שאת במקום הראשון אצלן תופסים גברים עם חוש הומור. אינטליגנציה עומדת במקום השני, וכנות במקום השלישי והמראה תופס רק את המקום החמישי.

צחוק וזוגיות

כשבני זוג מצחיקים אחד את השני תחושת האושר והחיבור גדלה , הסקס טוב יותר והמערכת המשפחתית פורחת בכל התחומים .הומור משפר את התקשורת ומאפשר לזוג להכיל ולקבל מצבים של מריבות וקשיים מכל סיבה.

יוגה(נשימה) צחוק – לנשום ולצחוק

ד"ר מדאן קטריה, רופא הודי, קרא מחקרים על ההשפעות החיוביות של הצחוק על הגוף הנפשי והפיזי . הוא אסף חברים והם נפגשו בפארק לספר בדיחות. אחרי שבוע הסתיימו הבדיחות ואז הוא גילה שהגוף שלנו לא מבדיל בין צחוק אמיתי לבין צחוק מזויף וממשיך לשחרר אנדרופינים .ואז הוא החל להפיץ וללמד יוגה צחוק ברחבי העולם . את השיטה הביאה לישראל ד"ר אוטה לימנט ואני זכיתי להיות בין תלמידותיה ..

צחוק שלילי

צחוק שלילי כמו ציניות, סרקזם או צחוק עצבני, מעידים על בעיה רגשית עמוקה יותר. צחוק שלילי או לגלוג מקווצים את האחר ומרעילים את הגוף הנפשי והפיזי שלכם . הורמוני הסטרס חוגגים וחבל .

מפורסמים מדברים על צחוק "יום בלי צחוק הוא יום מבוזבז" (צ'ארלי צ'פלין) "למין האנושי יש רק כלי נשק יעיל אחד, וזה צחוק" (מארק טוויין) "אם אתה רוצה לומר לאנשים את האמת, גרום להם לצחוק, אחרת הם יהרגו אותך" (אוסקר וויילד) "אני מודה על הצחוק, רק לא כאשר יוצא לי חלב מהאף" (וודי אלן) "אם לא היינו מסוגלים לצחוק, היינו משתגעים" (רוברט פרוסט)

ועכשיו תתחילו לחגוג את החיים בצחוק מתגלגל ..חחחח


הכותבת: ענת גרוס לאור -מדריכת טיולים ומנחת סדנאות צחוק, מורת דרך ומרצה לשפת גוף

צור קשר - 0522780730 קישור לווצאפ : http://bit.ly/3VurjTf



יוגה צחוק ענת גרוס לאור מורה ליוגה צחוק צחוק צרפא

כל הזכויות שמורות@ענת גרוס לאור@anat gross laor

צחוק מרפא את הגוף והנפש עובדות חשובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הבלוג של ענת גרוס לאור 

anat gross laor@כל הזכויות שמורות 
כל הזכויות שמורות@ענת גרוס לאור 

bottom of page