top of page

כללי נימוסים ביפן

עודכן: 4 באפר׳

תרבות יפנית נחשבת לעולם אחר עבור התייר המערבי. במדינה נשמרים מנהגים וכללי התנהגות בקנאות רבה.

כשנוסעים ליפן חשוב ורצוי מאוד להכירם, אז בואו נכיר את חלקם.

הקידה - היא אחד האלמנטים החשובים בתרבות הנימוס היפנית. היא ברכת השלום של היפנים, המקבילה האסייתית ללחיצת היד המערבית.כחלק מתשומת הלב היפנית לפרטים ושפת גוף הקידה מהווה מעין רושם ראשוני חשוב בפגישה ראשונית.כולם קדים כל הזמן, קודו בחזרה זה מכובד ומכבד.


קידה נימוסים והליכות ביפן ענת גרוס לאור מדרכית טיולים ביפן
קידה יפנית בדומה ללחיצת היד המערבית

לקיחה ונתינה ב-2 ידיים - היפנים מגישים כל דבר בעיקר שטרות כסף ב-2 ידיים זה מעיד על כבוד כלפי נותני השירות , מן הראוי שגם אתם תקבלו את זה ב-2 ידיים. לעיתים ניתן לשים כסף או כל דבר אחר על מגשית מיוחדת, ובמקרה הזה זה מה שתעשו.  אסור לסרב לקבל כרטיס ביקור, קחו אותו גם אם תזרקו כשלא יראו.


לקיחה ונתינה בשתי ידיים , יפן ענת גרוס לאור מדריכה ביפן
לקיחה ונתינה בשתי ידיין ביפן

מוניות- חברים בבקשה אל תגעו בדלתות!, דלתות המוניות ביפן נפתחות ונסגרות אוטומטית ואם רק תנסו לפתוח או לסגור אותן בעצמכם, תתקלו בפרצוף זועף במיוחד מצד הנהג. מחיר הנסיעה נקבע עפ"י מונה והנהגים מאוד אמינים רק אל תנסו לנהל איתם שיחה הם ממוקדים במלאכת הנהיגה. הקפידו לשלם בדיוק מה שרשום ולא יותר .

מטרו ורכבות – הקפידו להסיר את תיק הגב ולהניח מלפנים כאשר אתם נכנסים למטרו כדי חלילה לא לפגוע במישהו. פנו מקום למבוגרים מכם או לנשים בהריון. בכניסה למטרו עמדו בתור לפני הכניסה לרכבת, אם אתם חייבים לדבר בנייד עשו זאת בשקט, הנמיכו את עוצמת צלצל הטלפון מתוך נימוס וכבוד לאחרים.

טיפים- ביפן לא נהוג לתת טיפים הם אפילו עלולים לראות בזה עלבון. הכלל הזה נכון למסעדות ולכל נותני שירות.

אל תגעו באחרים - שימו לב! חיבוקים, צ'פחות על הכתף ואפילו נגיעות בטעות עשויות להיתפס ביפן כדבר לא מנומס וחריג. סגלו לכם מנהג של אפס מגע . אפילו אם אתם רוצים להעיר תשומת ליבו של איש למשהו שנפל לו דבר אל תגעו בו, זה נתפס כלא מכבד.  

עישון : עישון מותר רק במקומות שנועדו כולל ברחוב. ברחוב תוכלו לראות בקרן רחוב מעיין חדרון שרק בו מעשנים. לעיתים יש בנייני דירות שלמים שאוסרים עישון גם בתוך הדירה הפרטית שלך, לכן כאשר אתם שוכרים Airbnb  קחו זאת בחשבון. ברוב המסעדות מותר לעשן באופן חופשי או שיש אזור המוקצה למעשנים.

כסף מזומן : ביפן לא נפוץ לשלם בכרטיס אשראי. חנויות גדות ובתי מלון מצויידים באשראי, אולם בתי אירוח קטנים ומסעדות לרוב יקבלו תשלום במזומן בלבד. לכן הקפידו להחזיק כסף מזומן בארנק בכל רגע נתון.

כספומט והמרת כסף – צ'אנג'ים אינם נפוצים ביפן רצוי להמיר בשדה התעופה. כספומטים תוכלו למצוא במקומות רבים ברחבי יפן כגון חנויות שירות הרבות – סבן אילבן . שערי ההמרה טובים, אבל כן תצטרכו לשלם עמלת משיכה די גבוהה. קחו בחשבון שכספומטים רבים מפסיקים לפעול בלילה ובסופי שבוע.

הערה : שיעורי הפשיעה ביפן נמוכים מאוד. אין מניעה שתסתובבו עם סכומי מזומן גדולים עליכם, וזה דווקא יכול להפוך את הטיול שלכם להרבה יותר פשוט ונגיש.

מזון : מאוד לא מקובל לאכול תוך כדי הליכה או בנסיעה במטרו ובאוטובוס. אולם, בנסיעות רכבת בין עירוניות אפשרי בהחלט , ואף תוכלו לרכוש מדיילת קופסאת בנטו שמכילה סושי ושאר מאכלים .

מקלות אכילה (צ'ופסטיק) השימוש במקלות האכילה הוא לאחיזת המזון בלבד. אין להשתמש במקלות למשחקי "דו-קרב" או כל צורך אחר בזמן הארוחה. כמו כן אין לנעוץ את המקלות ולהשאירם עומדים לדוגמא בקערת אורז - זהו סימן לאבלות.

אכילת סושי:  בשונה מהנהוג בעולם המערבי, טבילה של סושי ברוטב סויה תעשה כשהצד של הדג הוא זה שפוגש ברוטב הסויה ולא הצד של האורז. וגם אז, חשוב לא להטביע את הדג בסויה כדי לא להעליב את השף.

 בקשות מיוחדות : אנחנו נוהגים לבקש עוד חסה ועוד בצל, ביפן זה לא מקובל ולא מנומס לבקש כל שינוי אפילו הקטן ביותר במנה. גם במלונות אנחנו נוהגים לבקש זמן נוסף בחדר, ביפן זה לא מובן ולא מקובל, פנו את החדר ב11:00 בדיוק!

אכילת מרק ראמן- איטריות ראמן שואבים בקול רם זה מעיד על הנאה ושביעות רצון מהמנה, אם לא תעשו כך השף עשוי להעלב. את קערת המרק נהוג להרים ולשתות את תוכנה .

אשפה – אין פחי אשפה ברחובות או במקומות ציבוריים, כל אחד אחראי לאשפה שלו . הקפידו לקחת עימכם שקית אשפה עד אשר תגיעו לפח הקרוב. ביפן ישנם כללים מאוד מדויקים ומחמירים בנוגע להפרדת האשפה. יש למיין כראוי מוצרי פלסטיק.

מדרגות נעות :  במדרגות נעות היצמדו לשמאל ואל תחסמו את הנתיב הימני, הוא מיועד לאנשים ממהרים שרוצים לעלות ברגל. שימו לב , היפנים לא יבקשו מכם לזוז הם פשוט יחכו בסבלנות .

הצבעה ונפנוף ידיים : לא נהוג להצביע על מישהו או על משהו, שמרו את הידיים קרוב לגופכם. אולם אם אתם חייבים עשו זאת עם כל כף היד.

מנוזלים? קינוח אף בפומבי נחשב מאוד גס ולא מנומס בתרבות היפנית. עשו זאת בצנעה או בתא שירותים.

נעליים : לרוב יבקשו מכם להסיר את הנעלים במסעדה, בתי מלון או מקומות אירוח אחרים, לכן הקפידו על גרב ללא חור ונעליים נוחות להסרה.

ענת גרוס לאור מדריכה וותיקה ביפן, מוזמנים לשאול שאלות או להתקשר לגבי הטיולים הקרובים בהדרכתה 0522780730 כללי נימוסים ביפן

 


ענת גרוס לאור מדריכת טיולים ביפן
שקט נעים ובטוח במטרו ביפן

כללי נימוסים ביפן

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הבלוג של ענת גרוס לאור 

anat gross laor@כל הזכויות שמורות 
כל הזכויות שמורות@ענת גרוס לאור 

bottom of page