top of page

מערכת הבריאות במרוקו

עודכן: 10 באפר׳

יש האומרים שהפחד הכי גדול מנסיעות זה לחלות או להיות במצב חירום רפואי רחוק מהבית.

אז מצטיידים מראש בביטוח בריאות טוב אבל ברגע קרות האירוע מה שחשוב זה להכיר כיצד מערכת הבריאות באותה מדינה פועלת. למי פונים? איך פונים? .הסיפור האישי שלי הוביל אותי לחקירה מעמיקה שתסייע לכל מי שמטייל במרוקו , כולל פרטים מדוייקים .

מערכת הביאות במרוקו רופאים אחיות בתי חולים ענת גרוס לאור

רקע כללי

מרוקו הפכה למדינה עצמאית רק בשנת 1956. לפני קבלת עצמאותה היא חולקה למדינות חסות צרפתיות וספרדיות. מאז, מערכת הבריאות המרוקאית עברה שינויים חיוביים רבים. בתיאוריה מערכת הבריאות המרוקאית היא אוניברסלית ומקיפה, אולם במציאות אין גישה לאיכות גבוהה של טיפול .

במרוקו המדינה היא ספקית שירותי הבריאות העיקרית , כאשר 80% מההיצע מסופק על ידי בתי חולים ציבוריים ו-20% ע"י מרכזים פרטיים,שדומים במראם לקופת החולים בישראל. בנוסף יש 5 בתי חולים אוניברסיטאיים, ברבאט, קזבלנקה, פאס, אוגדה ומרקש

שוק שירותי הבריאות במגזר הפרטי כולל מרפאות פרטיות קטנות המרוכזות בעיקר בערים הגדולות.

בתי חולים

במרוקו יש מערכת רפואית דו-שכבתית. יש שירותי בריאות ציבוריים אוניברסליים לצד מערכת בריאות פרטית. בתי החולים במערכת הציבורית מעניקים שרותי רפואה בחינם , השירות בדרך כלל ארוך ומיגע . חסר ציוד רפואי חיוני ברבים מבתי החולים , לעיתים כדי לאבחן מקרה דחוף אורך יום שלם .

בזמן הקורונה התגייסה הקהילה הבינלאומית כדי לעזור למרוקו להתמודד עם המגיפה . אולם עדיין הפער באופן ובאיכות הטיפול גדול לעומת העולם המערבי . צריך להיות עם יד על הדופק כאשר מקבלים טיפול (סיפור בהמשך)

מרפאות פרטיות

מרפאות פרטיות פרוסות למכביר בערים הגדולות . החיסרון הוא שכל מרפאה מטפלת בנושא ספציפי , למשל מרפאה לטיפול בבעיות שמיעה בלבד וכהנה , ולכן לעיתים צריך לעבור מספר מרפאות עד אשר מגיעים למרפאה שמטפלת בבעיה הספציפית.

איכות הטיפול, הרופאים והאחיות בד"כ טוב יותר ומהיר יותר לעומת בתי החולים הציבוריים .

ביקור במרפאה פרטית יכול לעלות בין 20-35$, תרופות עוד כמה דולרים וניתוח 600$.

נהגי המוניות הם אלו שיודעים טוב יותר מכולם איזה מרפאה מומלצת, השתמשו בהם .

תרופות

במרוקו יש מספר רב של בתי מרקחת בערים ובאזורים כפריים. פרטי ההתקשרות של בית המרקחת התורן מצוינים בדרך כלל על דלתות בית המרקחת או זמינים באמצעות שירותי חיפוש באינטרנט. התרופות הנפוצות ביותר עם מרשם וללא מרשם זמינות בד"כ, אך תרופות מיוחדות קשה למצוא. לעיתים התרופות מיושנות במרקם שלהן , למשל תרופה לכאבים ניתנה לי בקפסולה מסיסה במים , כמו לילדים .

סיפור אישי - אישה ,בל בוי, ונהג מונית בלילה חשוך במרוקו

בטיול למרוקו נפצעתי מבלי שהבנתי את חומרת הפציעה . ידעתי רק שאני נוטפת דם וראשי הלום כאב. שעת לילה מאוחרת הגענו למלון .פעלתי על אוטומט השרדותי, דחפתי חבילה של כסף לידי הבל בוי וביקשתי ממנו שיתלווה אלי לבית חולים או מרפאה . הבחור החביב הוביל אותי בסמטאות העיר עד שהגענו למרפאה קטנטנה ומלוכלכת למראית עין . האחות סימנה לנו שזו מרפאה למחלות שד אז הלכנו משם. עצרנו מונית, הבל בוי ביקש מהנהג שימצא לנו מרפאה , אחרי מחצית השעה הגענו לבניין נידח , המתנתי במכונית , הבל בוי חזר ואמר שהרופא הלך, כן אין רופאים בבית חולים. המשכנו לנסוע עוד חצי שעה ברחובות חשוכים וריקים מאדם , הגענו למרפאה בלב איזור מגורים ,בחורה שהזדהתה כדוקטור (אחר כך הסתבר שזו אחות ) טיפלה בי . למזלי היא היתה מקצועית מאוד לדברי הרופא שלי . היא תפרה אותי יפה מאוד– למרות שהייתי צריכה לפקח ולהקפיד שהחוט נקי ,שהאיזור מחוטא ושהיא רחצה את ידיה . הבל בוי מחזיק את ידי ומנחם אותי , אנשים טובים יש במרוקו עד דמעות.

ואז הגיע רגע התשלום , ניגשתי לקופה ושילמתי סכום שהוא מחצית משכר חודשי של אחות . אבל בקבלה שניתנה לי נרשם פחות 20$ . כששאלתי היסה אותי הבל בוי ....ואז הבנתי שזה בקשיש לרופא/אחות, ככה זה במרוקו .

לשמחתי הטיפול היה טוב ומקצועי. וכמובן שהרופא גזר קופון/ תשר מהתשלום שלי . ככה זה כששכר רופא חודשי הוא כ – 800$ ושכר אחות 350$ .

סדר הפעולות המומלץ בקרות אירוע :

1. להודיע לביטוח בארץ על קרות האירוע באמצעות האפליקציה או שיחת טלפון , מאחר ואם הטיפול הוא ניתוחי יש צורך של אישור לביצוע מחברת הביטוח שבעצם מתחילה לנהל את האירוע בפועל .

2. במקרה של אירוע קטן יחסית , ניתן למשוך סכום כסף למימון ההוצאות . הכסף מועבר ישירות לחשבון או נטען בכרטיס .

3. רצוי לפנות למרפאות פרטיות בהן הטיפול הוא מקצועי וזמין יותר .

4. זכרו שצמשלמים במזומן – הצטיידו במזומן .

5. קחו מלווה דובר צרפתית או מרוקאית , הם לא ממש חזקים באנגלית מנסיוני .

6. בידקו כל שלב בטיפול ושאלו שאלות , החל מאיזה חומר וכלה בטיב חוטי התפירה . אם יש ספק התייעצו באפליקציה עם רופא מהארץ שזמין 24 שעות.

7. דרשו פרוטוקול טיפול מפורט (לצורך השלמת תביעת ביטוח הנסיעות) וקבלות .

8. זכרו להשאיר תשר לנותני השירות , זו דרך יפה להודות על טיפול טוב .

רשימת בתי חולים במרוקו

בקישור הזה תמצאו את רשימת בתי החולים במרוקו


הכותבת: ענת גרוס לאור מדריכה וותיקה במרוקו

תודות למשרד החוץ ולמשרד הבריאות המרוקאי .מערכת הבריאות במרוקו


מרוקו 2022 מערכת הבריאות במרוקו , העיירה איפראן , ענת גרוס לאור
מרוקו 2022

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הבלוג של ענת גרוס לאור 

anat gross laor@כל הזכויות שמורות 
כל הזכויות שמורות@ענת גרוס לאור 

bottom of page