top of page

הר תבור וסביבותיו מסלול מלא

עודכן: 7 באפר׳

הר תבור ניצב גאה עגלגל, אירוטי וגאה עם פיטמה בראשו. מהיכן שלא נביט בו הוא בולט, למרות שגובהו הוא בסכ"ה 567 מ' . ההסבר לצורתו היא תופעה גיאולוגית בשם – הורסט , משמעותה היא גוש שהורם מעל פני הקרקע בשל פעילות טקטונית .

כנסיית ההשתנות

אל פסגתו מוביל שביל פתלתל שנכנסים אליו דרך הכפר הבדואי שיבלי . לאחר נסיעה בתוך נוף טבע פראי מקושט בחלמוניות צהובות ואלון תבור למכביר , תגיעו לשער אבן – שער הרוחות .

החנו את הרכב והמשיכו לצעוד בתוך שדרת ברושים עד אשר תתגלה לעינכם כנסיה פרנציסקנית מרשימה ביופיה . נדמה כי הכנסיה עתיקה ורבת שנים , אבל לא כך הדבר . עד שנת 1919 המקום היה חרב והיו בו רק שרידי מבצרי עבר מתקופות שונות . בשנת 1919 החלה הבניה של הכנסיה הנוכחית ע"י אדריכל בשם ברלוצ'י שפעל רבות בישראל באותה עת . הכנסיה נבנתה בסגנון רומנסקי מובהק .

כנסיית ההשתנות על הר תבור
כנסיית ההשתנות על הר תבור

ההשתנות מהי?

לפי המסורת הנוצרית , ישו קיבל את ההכרה כבן האלוהים על פסגתו של הר . לאירוע היו עדים פטרוס הקדוש ,משה ואליהו וכן 2 שליחיו של ישו יוחנן ויעקב בן זבדי . פניו של ישו זהרו באור כשמש .

"ומקץ ששת ימים לקח לו ישוע את-פטרוס ואת-יעקב ואת-יוחנן אחיו ויעלם בדד על-הר גבוה; וישתנה לעינהם ויזהירו פניו כשמש ובגדיו כאור הלבינו; והנה נראו אליהם משה ואליהו והם מדברים איתו; ויען פטרוס ויאמר אל-ישוע אדוני טוב לנו להיות פה אם-טוב בעיניך נעשה פה שלוש סוכות לך אחת ולמשה אחת ולאליהו אחת; עודנו מדבר והנה ענן-אור הצל עליהם והנה-קול מתוך הענן אומר זה-בני ידידי אשר רציתי בו אליו תשמעון". מזכיר מעט את מעמד הר סיני ביהדות .

מבנה הכנסיה

דלת גדולה מובילה לתוך הכנסיה . משני צדדיה של הכניסה, ממוקמות 2 קפלות שמוקדשות ומשה ואליהו . הכנסיה עצמה בנויה בצורה של שלוש ספינות . התקרה היא עץ אלון ומזכירה בצורתה אוניה גדולה . בהמשך נמצאת הקריפטה ומעליה ויטראג' ססגוני של טווסים (טווסים מציינים בנצרות את הנצח ).

במתחם הכנסיה יש מרפסת תצפית המשקיפה עד הר החרמון ביום שבו הראות טובה . ליד המרפסת תוכלו לראות שרידים מוסלמיים . לכבוד ההשתנות נבנתה גם כנסיה אורתודוכסית יוונית . בשביל המוביל אל הכנסיה נמצאת קפלת "אל תגידו לאיש ". ישו ביקש מהשליחים לא לספר על המחזה אותו ראו .

האוויר בראש ההר צח , ביום עם ראות טובה תוכלו לדמיין את קרב בעמק יזרעאל בו ניצח ברק בן אבינועם את סיסרא בעזרתן של דבורה הנביאה , ויעל אשת חבר הקיני . המשיכו לכפר כמא .

כפר כמא

בישראל יש רק 2 כפרים צ'רקסים – כמא וריחניה . הצ'רקסים הם עם עתיק שמקורו בהרי הקווקז . פירוש השמם הוא "חיילים" . ואכן בראשיתה של מדינת ישראל הם היו שומרים להשכיר בישובי הסביבה כגון כפר תבור .

הצ'רקסים מפורסמים ביחס המכבד והערכי לנשים . אישה יכולה לבחור את בן זוגה ולהנשא מאהבה ולא רק משידוך .

ניפגשנו עם מדריך ממוזיאון למורשת הצ'רקסית שבכפר ויצאנו לסיור בסמטאות הכפר . קיבלנו הסבר מפורט על הפריטים שבמוזיאון . תאמו את הביקור מראש .

כפר צ'רקסי כמא
כפר צ'רקסי כמא

מסעדת "אבו ג'מאל"

בשעת צהרים כשביטננו קירקרה שמנו פעמינו למסעדה צ'רקסית בשם "אבו ג'מאל" . המסעדה גדולה וממוקמת מאחורי תחנת דלק . מבחר עצום של סלטים מדהימים , בשרים ודגים משובחים . מומלץ מאוד .

דבורת התבור

נסיעה קצרה ותגיעו למושב שדמות דבורה . מושב זה קרוי ע"ש דורותי רוטשילד אשתו של ג'ימס שתרמו רבות לבניית ישובי העמק .

ב"דבורת התבור" קיבלנו הסבר מפורט ומרתק על דבורים ודבש. ולבסוף רכשנו מהמוצרים הטבעיים שנמכרים בחנות מרכז המבקרים .

בית ספר אלון התבור

את הלילה העברנו בבית ספר שדה "אלון התבור" . המקום שוכן במתחם ענק טובל בירוד עד. חדרים סבירים ומועדון נחמד שבו ערכנו מסיבה ספונטנית קטנה . היה כיף

הר תבור טיול מוזיאון האיכרים מוזיאון המרציפן כנסיית ההשתנות בהדרכת ענת גרוס לאור

הר תבור וסביבותיו מסלול מלא מוזיאון האיכרים כדי חלב ענת גרוס לאור

מוזיאון "חוצות האיכרים"

לאחר ארוחת בוקר קיבוצית , קפה בשמש חורפית נעימה . נסענו לביקור במוזיאון בכפר תבור .

המוזיאון מציג את סיפורה של ההתיישבות בכפר תבור מראשיתה . במקם מייצגים מדהימים מהתקופה . המוזיאון גדול ועשיר .

סיימנו בקפה ועוגה בבית הקפה החביב שצמוד למוזיאון .

שמחים וטובי לב חזרנו איש איש לביתו .

אשמח לייעץ בכל שאלה - ענת 0522780730



חברים יושבים בדשא בבית ספר שדה כפר תבור ענת גרוס לאור




פוסטים אחרונים

הצג הכול

הבלוג של ענת גרוס לאור 

anat gross laor@כל הזכויות שמורות 
כל הזכויות שמורות@ענת גרוס לאור 

bottom of page