ענת גרוס לאור anat gross laor

20 נוב 20223 דקות

הר תבור וסביבותיו מסלול מלא

עודכן ב: אפר 7

הר תבור ניצב גאה עגלגל, אירוטי וגאה עם פיטמה בראשו. מהיכן שלא נביט בו הוא בולט, למרות שגובהו הוא בסכ"ה 567 מ' . ההסבר לצורתו היא תופעה גיאולוגית בשם – הורסט , משמעותה היא גוש שהורם מעל פני הקרקע בשל פעילות טקטונית .

כנסיית ההשתנות

אל פסגתו מוביל שביל פתלתל שנכנסים אליו דרך הכפר הבדואי שיבלי . לאחר נסיעה בתוך נוף טבע פראי מקושט בחלמוניות צהובות ואלון תבור למכביר , תגיעו לשער אבן – שער הרוחות .

החנו את הרכב והמשיכו לצעוד בתוך שדרת ברושים עד אשר תתגלה לעינכם כנסיה פרנציסקנית מרשימה ביופיה . נדמה כי הכנסיה עתיקה ורבת שנים , אבל לא כך הדבר . עד שנת 1919 המקום היה חרב והיו בו רק שרידי מבצרי עבר מתקופות שונות . בשנת 1919 החלה הבניה של הכנסיה הנוכחית ע"י אדריכל בשם ברלוצ'י שפעל רבות בישראל באותה עת . הכנסיה נבנתה בסגנון רומנסקי מובהק .

כנסיית ההשתנות על הר תבור

ההשתנות מהי?

לפי המסורת הנוצרית , ישו קיבל את ההכרה כבן האלוהים על פסגתו של הר . לאירוע היו עדים פטרוס הקדוש ,משה ואליהו וכן 2 שליחיו של ישו יוחנן ויעקב בן זבדי . פניו של ישו זהרו באור כשמש .

"ומקץ ששת ימים לקח לו ישוע את-פטרוס ואת-יעקב ואת-יוחנן אחיו ויעלם בדד על-הר גבוה; וישתנה לעינהם ויזהירו פניו כשמש ובגדיו כאור הלבינו; והנה נראו אליהם משה ואליהו והם מדברים איתו; ויען פטרוס ויאמר אל-ישוע אדוני טוב לנו להיות פה אם-טוב בעיניך נעשה פה שלוש סוכות לך אחת ולמשה אחת ולאליהו אחת; עודנו מדבר והנה ענן-אור הצל עליהם והנה-קול מתוך הענן אומר זה-בני ידידי אשר רציתי בו אליו תשמעון". מזכיר מעט את מעמד הר סיני ביהדות .

מבנה הכנסיה

דלת גדולה מובילה לתוך הכנסיה . משני צדדיה של הכניסה, ממוקמות 2 קפלות שמוקדשות ומשה ואליהו . הכנסיה עצמה בנויה בצורה של שלוש ספינות . התקרה היא עץ אלון ומזכירה בצורתה אוניה גדולה . בהמשך נמצאת הקריפטה ומעליה ויטראג' ססגוני של טווסים (טווסים מציינים בנצרות את הנצח ).

במתחם הכנסיה יש מרפסת תצפית המשקיפה עד הר החרמון ביום שבו הראות טובה . ליד המרפסת תוכלו לראות שרידים מוסלמיים . לכבוד ההשתנות נבנתה גם כנסיה אורתודוכסית יוונית . בשביל המוביל אל הכנסיה נמצאת קפלת "אל תגידו לאיש ". ישו ביקש מהשליחים לא לספר על המחזה אותו ראו .

האוויר בראש ההר צח , ביום עם ראות טובה תוכלו לדמיין את קרב בעמק יזרעאל בו ניצח ברק בן אבינועם את סיסרא בעזרתן של דבורה הנביאה , ויעל אשת חבר הקיני . המשיכו לכפר כמא .

כפר כמא

בישראל יש רק 2 כפרים צ'רקסים – כמא וריחניה . הצ'רקסים הם עם עתיק שמקורו בהרי הקווקז . פירוש השמם הוא "חיילים" . ואכן בראשיתה של מדינת ישראל הם היו שומרים להשכיר בישובי הסביבה כגון כפר תבור .

הצ'רקסים מפורסמים ביחס המכבד והערכי לנשים . אישה יכולה לבחור את בן זוגה ולהנשא מאהבה ולא רק משידוך .

ניפגשנו עם מדריך ממוזיאון למורשת הצ'רקסית שבכפר ויצאנו לסיור בסמטאות הכפר . קיבלנו הסבר מפורט על הפריטים שבמוזיאון . תאמו את הביקור מראש .

כפר צ'רקסי כמא

מסעדת "אבו ג'מאל"

בשעת צהרים כשביטננו קירקרה שמנו פעמינו למסעדה צ'רקסית בשם "אבו ג'מאל" . המסעדה גדולה וממוקמת מאחורי תחנת דלק . מבחר עצום של סלטים מדהימים , בשרים ודגים משובחים . מומלץ מאוד .

דבורת התבור

נסיעה קצרה ותגיעו למושב שדמות דבורה . מושב זה קרוי ע"ש דורותי רוטשילד אשתו של ג'ימס שתרמו רבות לבניית ישובי העמק .

ב"דבורת התבור" קיבלנו הסבר מפורט ומרתק על דבורים ודבש. ולבסוף רכשנו מהמוצרים הטבעיים שנמכרים בחנות מרכז המבקרים .

בית ספר אלון התבור

את הלילה העברנו בבית ספר שדה "אלון התבור" . המקום שוכן במתחם ענק טובל בירוד עד. חדרים סבירים ומועדון נחמד שבו ערכנו מסיבה ספונטנית קטנה . היה כיף

מוזיאון "חוצות האיכרים"

לאחר ארוחת בוקר קיבוצית , קפה בשמש חורפית נעימה . נסענו לביקור במוזיאון בכפר תבור .

המוזיאון מציג את סיפורה של ההתיישבות בכפר תבור מראשיתה . במקם מייצגים מדהימים מהתקופה . המוזיאון גדול ועשיר .

סיימנו בקפה ועוגה בבית הקפה החביב שצמוד למוזיאון .

שמחים וטובי לב חזרנו איש איש לביתו .

אשמח לייעץ בכל שאלה - ענת 0522780730

100
5